Lőn Más a Parkolás
Örvendetes eseménynek leszünk nemsokára részesei. Angyalföldön a fizetős parkolási zóna a kerület teljes területén átlépi a Róbert Károly körútat, és ezzel a körúton belüli területekre egységes parkolási rend lép életbe. Már festik a parkolóhelyeket, állítják fel a parkoló órákat, április 15-től élesben indul a rendszer.
A XIII. kerületben már korábban is volt fizető parkolásos övezet, egyrészt a teljes Újlipótvárosban, másrészt pedig a Váci út és a Duna közötti szakaszon, jó hosszan, Újpest irányába. A most belépő területen inkább szegény negyedek és lakótelepek vannak, ahol a helyi gépjármű tulajdon talán nem is olyan magas, a lakótelepeken pedig még hely is van.
Ez a viszonylag alacsony helyi gépjármű-sűrűség szinte mágnesként vonzotta a külső területek autósait. Különösen azért, mert itt metró is van, a most bezónázott terület – talán némi tulzással – egy nagy P + R parkolóként működött.
Ebből lett elege sokaknak, köztük nekem is, és ezért is került bele a Változó Angyalföld programba a fizető parkolási övezet kitolása a Róbert Károly körút vonaláig.
Kezdetben az övezet kibővítésével szemben ellenállás volt. Az emberek valószínüleg ösztönszerűen idegenkednek az új dolgoktól, - különösen akkor, ha már idősebbek is. És idősebb emberből itt különösen sok van.
Gondot okozott a letarolt Szabolcs utca és környéke is. Itt a régi házak egy részét lebontották, számos üres telek van, a maradék házakban pedig nagyon sok szegény ember él, jóformán nincs is saját tulajdonú gépjármű. A megkérdőjelezhető közbiztonság miatt P + R parkolóként sem szivesen használták a környéket, szóval kérdéses volt, hogy ezekben az utcákban van-e értelme az egésznek.
Végül győzött a józan ész, és a teljes körúton belüli terület a parkolási zónába került. A 2011. évi decemberi képviselő testületi ülésen megszületett a várt döntés. Később megtörténtek a szükséges jogi eljárások, a közbeszerzések, a lakosság tájékoztatása, stb. , és indul a rendszer.
Én valaha katonatiszt voltam, elvégeztem az akadémiát is. Innen pontosan tudom, hogy egy elfoglalt területet pacifikálni is kell, azaz fel kell számolni a hátországban maradt ellenállási gócokat.
Parkolási ügyben két rejtőzködő góc maradt.
Az egyik a kulturális intézmények, a József Attila Színház és a Vígszinház dolgozóinak parkolása. Kossuth díjas és Érdemes művészek, kerületi és fővárosi díszpolgárok, a magyar kultura számos büszkeségének színházi előadások, de főleg a napközbeni próbák ideje alatti parkolásáról van szó. Ezen érintett személyek parkolási problémájának jogszerű, demokratikus és etikus megoldásának tárgyában levelet írtam a kerületi politika prominens személyiségeinek, valamint Csomós Miklós főpolgármester helyettes úrnak, bölcs döntésüket kérve a helyzet rendezésére.
A dilemma nem kerület-specifikus. Az elmúlt nyáron a Duna túlpartján levő II. és III. kerületekben is kijjebb tolták a fizetős parkolási övezet határait, a harmadik kerület a vonatkozó határozatában még hivatkozott is a XIII. kerület korábbi döntésére. Azt mondták, hogy az Angyalföldön kiszoruló P + R parkolós autósok egy része át fog menni a Duna óbudai oldalára, és napközben ott fog állni.
A Duna budai oldalán jónevű kórházak vannak. Mint az Origo 2013. 02.26-i száma írja, „ Nehezen emésztik meg egy budapesti kórház dolgozói, hogy az önkormányzat a helyi vállalkozóknak kedvezményt ad a parkoláshoz, az orvosoknak és nővéreknek viszont azt javasolják, inkább buszozzanak. A Budai Irgalmasrendi Kórház főigazgatója hiába kért kedvezményes parkolókártyákat a II. kerületi polgármestertől, Láng Zsolt szerint nem lehet változtatni a vonatkozó rendeleten, így nem is akar kivételezni a kórházzal.”
A másik „pacifikálandó” területünk a XIII. kerületben a Hun utca és környéke. Ez egy különleges utca, amúgy az állatkórháznál merőleges a Lehel utcára.
A Hun utca a Tüzér utca és a Lehel utca között normális utca. A Lehel utca és a Szabolcs utca között honvédségi magánút, majd pedig a Szabolcs utca és a Vágány utca között egy földsáv, rajta egy majd harminc év óta nem használt vasúti sin, egykori iparvágány. Ezen a szakaszon az „utca” egyik oldalán az orosz iskola van, a másik oldalán pedig a már hat éve bezárt Szabolcs utcai kórház. Ez az „utca” a XIII. kerületi önkormányzat tulajdonában van , a rajta levő iparvágányra 2011. óta bontási engedély van.
http://www.nkh.hu/Hirdetmenyek/vasut/Vasti%20szakterlet%20hirdetmnyei/uvhvf147022011.pdf
Ezt a vasúti sinpályát valakinek fel kell szedni, a területen az utat kell építeni, és tisztességes parkoló helyeket kell létesíteni. Tudomásom szerint jelenleg csak arra „fussa”, hogy két kerítéssel lezárják az utca két végét. Az elhagyott vasút környékét jól mutatja ez a „kis szines”.
http://sihuhu.com/2012/10/fa-dolt-a-vagany-utca-elfeledett-iparvaganyara/
Ehhez a problémakörhöz tartozik még a bezárt kórház Vágány utcai parkolója. Annak is meg kell oldani a rendszerbe illesztését.
Hogyan tovább? Hogyan Lehet Más a Parkolás?
Ha Budapestben gondolkodunk, akkor mindenképpen azért kellene lobbyzni, hogy a Robert Károly – Hungária – Könyves Kálmán körutak teljes nyomvonala által határolt belső terület fizető parkolásos zóna legyen. Még pontosabban megfogalmazva. az 1-es villamos által lezárt terület, a Vörösvári úttól a Kelenföldi pályaudvarig , mert minden józan elképzelés szerint ez lesz a dugódíj zóna határa, és a dugódíj zónában egységes parkolási rendnek kell lenni.
Ha viszont a kerületben gondolkozunk, akkor több dolog is felmerülhet.
Az első, a rendszer további bővítése, a körúttal párhuzamosan, először a Rákos patak vonaláig, majd pedig az egész kerületre kiterjedően.
A második dolog, amire gondolhatunk, az a kerületen belül kisebb helyi zónák kialakítása. Jelenleg – a bővítéssel is – a kerület egyetlen parkolási zóna, amely praktikusan azt jelenti, hogy a kerület bármely lakosa a parkolási engedéllyel rendelkező autójával a kerület bármely pontján ingyen parkolhat, még akkor is, ha onnan fizikailag 5-6 km távolságra lakik. A kerületen belüli belső zónákkal azt lehetne elérni, hogy egyes, sűrűn lakott területek nemcsak a kerületen kívüli lakosok P + R parkolásától szabadulnának meg, hanem a kerületen belüli hasonló mozgások generálta többletparkolástól is. A második kerületben e vonatkozásban léptek, ha jól emlékszem, ott négy belső zóna is van.
A harmadik dolog, ami ide kívánkozik, a lakásonként kiadható ingyenes parkolási engedélyek korlátozása. Jelenleg a XIII. kerületben lakosonként egy gépjárműre adható ki engedély. A fővárosban és a kerületek többségében a kiadható engedélyek száma lakásonként van korlátozva, az egy lakásban közösen lakó személyek maximum két parkolási engedélyt kaphatnak. A XIII. kerület ettől megengedőbb, nincs a lakásra korlát megszabva. Ennek következtében tudomásom szerint mitegy 100-150 család van, ahol három, vagy még ennél is több autóra van kiadva ingyenes parkolási engedély.
Végül még egy probléma, bár nem a parkolás témakörben. A most bővített parkolási zónán keresztül halad a Váci út és a Róbert Károly körút. A Váci út a Gogol utcától kifele, a Róbert Károly pedig teljes hosszában emelt sebességű útvonal, ahol 50 helyett 70-nel lehet menni.
A parkolási zóna bővítésével ez a két út, hogy úgy mondjam, belső, városi úttá változott, és véleményem szerint már semmi nem indokolja, hogy ezeken az utakon 70-nel lehessen közlekedni. Le kell csökkenteni a sebességet 50 km/órára, pontosan úgy, ahogy a többi, nagyobb úton van.